Inte alltid en dans på rosor!

Skulle man påstå det så skulle man leva i en total illusion av något helt ouppnåeligt!

De senaste dagarna har det varit allt annat än lätt att vara mamma!
Dels pågrund av att jag jobbat en hel del, men främst pågrund av att Casper verkligen inte velat sova, någon gång under dygnets 24 timmar.
Har ingen aning om vad som är det riktiga problemet här men det är väl en rad olika saker som spelar in gissar jag och en slutkörd mamma med dåligt tålamod är verkligen den sämsta pricken över iet!
Hur som helst så har de senaste dagarna sett ut som följer; vi vaknar av gallskrik deluxe, plockar upp lilleman som genast blir en solstråle och hela tiden han är vaken är han superglad trots hunger eller trötthet, men så fort han ska sova middag = gallskrik, så fort han ska sova för kvällen = gallskrik.
Min bästa gissning är tänder på ingång i kombination med tillväxtperiod för han äter likt en häst, vi köpte ett stort paket ersättning på nyårsafton, det mina vänner är så gott som slut! Det enda sättet att få honom att somna sedan detta drog igång är att plocka upp honom i famnen och vagga honom.
Vid eftermiddagsluren idag funkade i vanlig ordning ingenting så vi drog helt enkelt igång med alla babysångslåtar här i vardagsrummet och dansade och sjöng tills casper asgarvade och sedan äntligen blev helt övertrött. Då slog jag på en lugn och fin sång innan vi skulle gå till sängen, gå till sängen?! hah, gossen tvärslocknade i mitt knä vid datorn!

Sen har jag hemskt svårt att få rutin på matbiten. Han äter alltid en grötportion om dagen men att dessutom hinna med och försöka pricka in en tid under dygnet som han ska äta mat är vissa dagar helt omöjligt.
Det är så mycket som spelar in.. är han för hungrig så kan man inte äta mat för då har det oftast övergått till gråt och det är bara ersättning som gäller, är han för mätt ska han bara leka med maten, är han för trött orkar han inte sitta i stolen men så vissa dagar följer vi slaviskt klockan och får till det helt klanderfritt!

Men jag har full förståelse för att föräldrar med kolikbebisar blir fullständigt galna för hade jag inte fått sova inatt så hade jag antagligen blivit alldeles knäpp.
Tack vare att mattias och casper smög iväg imorse så kunde jag få sova ända till klockan 12, helt underbart så idag har jag varit lite mera människa igen!

Nä, ibland är det som sagt ingen dans på rosor.. att höra sitt barn gallskrika rent hysteriskt och man inte har någon aning om vad som är felet.. jag får ont i hela kroppen och alla mammapartiklar i mig skriker "TA UPP BARNET!!!, TRÖSTA!!!" Och så står man där, vaggar... vaggar... vaggar och vaggar!
Det är helt okej då att vilja försvinna en stund, sånnahär gånger är stallet mer värt än andra dagar!
Man behöver få andas för att bli en bättre mamma tänker jag, utan att man för den sakens skull ska ha dåligt samvete för att man inte orkar med sitt eget kött och blod för en liten stund. Nä, jag blir ingen bättre mamma av att stå brevid och bli galen, istället låter jag någon annan ta över rodret en stund så jag får en vilopaus om så bara för 5 minuter, jag älskar min son lika mycket ändå!

För övrigt är jag nu förkyld igen, andra gången inom en månad!
Tror stenhårt på min teori om att man håller sig frisk om man antingen jobbar mycket utomhus och/eller på skola/dagis. Under hela min period i diverse travstall var jag aldrig sjuk, just antagligen på grund av att man var utomhus så mycket hela dagarna, när jag började mitt jobb som musiklärare var jag dödssjuk en kort period i början sen var jag aldrig förkyld, det påstås ju att man blir immun när man konstant får små smittor hela tiden, det verkar ju onekligen stämma alldeles förträffligt på mig iallafall!
Nu hoppas jag bara att både jag och Casper hinner bli åtminstone lite kryare innan lördag för då är det ju kalas x2! Först och främst ska vi på dop för caspers tremänning saga (eller kusin som jag hellre vill kalla henne) och mamma/mormor fyller år så på kvällskvisten blir det kalas för henne!
Allt detta medan vår älskade pappa i familjen måste jobba, så himla typiskt!

Nä, nu får det vara slut på klagosången för idag, på återskrivande mina vänner!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Skriker han bara när han ligger ner? Kan vara ont i öronen isåfall. Det blir ett väldigt tryck där om man är lite täppt i näsan tex. Pröva att höja upp huvudsidan på sängen. Inte roligt med skrikande barn. Gör ont i hela hjärtat att höra!

Postat av: Jojo

Jag lider med dig. Vet hur det känns att inte få sova. Har inga bra tips men jag tycker du gör helt rätt i att ta tid till dig själv. Man blir faktiskt en mycket bättre och mer närvarande mamma av det! Och sen går ju det mesta i perioder med små barn. Det känns som en evighet när man är i dem men sen plötsligt blir det bättre... Och så kommer nästa tand, och nästa ;)

2011-01-07 @ 11:17:35
URL: http://ansibecki.blogspot.com
Postat av: angelica och santoz

Du är den bästa mamman till Casper! :)



En glad mamma = en glad bäbis :)

2011-01-10 @ 22:38:54
URL: http://angelicatherese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0