Men suck...

Här har vi tjejen som efter en pizza och lite soffhäng höll på att somna klockan 20.30 så vid 21 låg jag i sängen, kan meddela att ögonen slog igen strax före 21.30!
För ca. en timma sedan vaknade lilleman och ville ha mat och vad händer, jo jag blir PIGG!??!
Kanske inte så konstigt, jag har ju trots allt fått sova 4 timmar i sträck så man är ju praktiskt taget utvilad!
Jag förundras varje dag över hur kroppen så fatalt ställer om efter att man fött barn!
I stallet snackades det ikväll om sovmorgon då en av tjejerna berättar att hon inte haft sovmorgon på någon vecka(!!!!!!) varpå jag såklart utbrister "men hallå! Prova snart 5 månader!?!"
Vid två tillfällen de senaste 5 månaderna har jag fått en normal natts sömn, dvs 8 timmar men sen är det ganska vanligt att den längsta, sammanhängande sömnen blir ca. 4 timmar!
Men det sjuka är att det är hemskt sällan jag är totalt slutkörd och där kommer fascinationen över hur kvinnokroppen fungerar för det kan jag meddela er att våra kära karlar fungerar långt ifrån likadant!
Nu kanske ni får uppfattningen om att jag inte sover mer än fyra timmar alls och det stämmer ju inte riktigt!
Jag somnar ju nästan alltid om under tiden jag ammar och sen får Casper ligga och sova brevid mig i vår säng men skulle jag för ett år sedan måstat vakna för att sätta mig upp, lyfta något och sedan lägga mig ner igen vid ett par-tre tillfällen under natten, varje natt, så skulle jag ha gått av på mitten efter bara några dygn men igen; kvinnokroppen är fantastisk!

Men jag skulle ljuga om jag säger att de senaste veckorna inte har varit jobbiga då gossen ibland kan ha vaknat 10ggr på en natt.. hyffsad omställning från att ha vaknat EN gång!
För någon helg sedan så tyckte mattias att jag minsann skulle sova på soffan så jag fick sova så skulle han ta nattpasset och det lät ju som en dröm!!! Sagt och gjort, bäddade ut bäddsoffan och somnade till tvn vilket kändes ganska hemtamt men självklart vaknade jag varje gång Casper vaknade!
Skulle nog ha införskaffat ett par öronproppar men men, det var iallafall hemskt skönt att inte behöva kliva upp då jag hörde honom utan kunde lugnt somna om igen! Mattias hade den natten fått sova max 2 timmar i stöten, kan meddela att det var en väldigt trött sambo jag hittade klockan 9 på morgonen!
Men han gjorde ett riktigt grovjobb! Jag är ju så bekväm av mig så jag tar ju den lätta vägen; matvägen!
Och det är ju bara att inse att såhär i efterhand förstår jag varför nätterna har varit jobbiga en tid, nu när han helt plötsligt tar nappen och dessutom kan dricka en ganska stor portion ersättning innan han somnar så är det enormt stor skillnad!

Idag kom första riktiga hysterigråtet på grund av smärta för övrigt!
Har suttit hemma hos mina föräldrar och fållat gardiner (haha.. bara en sån sak!? har väl inte rört en symaskin innan detta på säkert 6-7 år!) och casper ligger på en madrass brevid mig på golvet, VIPPS så smäller det till och världens toktjut kommer, han rullade helt enkelt av madrassen med huvudet ner i golvet! Och jag förstår att det gjorde ont för det dunsade till bra!
Jisses vad fort allt går nu, jag menar, han rullade av?!? Det är ju bara en tidsfråga innan han kryper runt!
Det måste vara helt galet att uppleva allt för första gången som exempelvis första smärtan (ja.. om vi inte räknar med själva födseln för det måste ju varit ren tortyr att komma ut från tryggheten och värmen till kyla och dessutom måsta väckla ut kroppen och lungor.. tur man inte minns det!) men bara en sån sak som första smakportionen! Vilken upplevelse!! Tänk att han inte har någon som helst aning om hur pannkaka smakar som alltid varit min stående favorit, jösses vad jag längtar till att han får smaka pannkaka och nåde honom om han inte gillar det, då tar begreppet indoktrinering helt nya proportioner! =)

Ikväll har jag för övrigt gjort advent här hemma! Julen känns så mycket mysigare detta år än vad den gjort på länge trots att den lille i familjen inte har en aning om vad vi håller på med! =)
Men nu är ljusstakarna på plats iallafall och julgardinerna upphängda och jag konstaterar att såhär få fönster att pynta har jag inte haft sedan jag jag flyttade hemifrån!
Nu ska jag nog snart börja poppa min julskiva för fullt, tätt följd av Celine Dions julskiva som är min alldeles egna lilla tradition!

Det finns fortfarande julskivor kvar att köpa om någon skulle vilja handla en nu när säsongen börjar närma sig! Hör av er till mig isåfall!


Bjuder för skojs skull på några bilder från fotograferingen inför skivan!

Fotograf: Therese Linde
Omslag: Joel Helin (http://www.joelhelin.com)

Kanske man ska göra om sömnförsöket nu, hoppas på ytterligare 4 timmar!

Väl mött mina vänner och kör inte fast ute på vägarna!

Kommentarer
Postat av: mams

vackra du... vi tar väl med oss ett gäng skivor till ljustorp i morrn va?! kanske nån som vill köpa :o)

2010-11-26 @ 09:34:06
Postat av: Linda

Oj, vad skönt det lät. Alma har nämligen blivit en storätare på nätterna och man vaknar minst sagt på fel sida då. haha. Längtar till den dag Alex vill ge sig på att mata henne om nätterna. :)

Men ta med lite julskivor till dopet vettja.

Längtar till dopet faktiskt! puss

2010-11-26 @ 12:35:29
URL: http://misswinsten.blogspot.com
Postat av: bigsis

Säger som mor; vackra du! Om du orkar får du ta en läsning om Anna Wahlgrens metod för att få en son som sover 12 timmar ;)



Tycker i vilket fall att du är fantastisk! Pöss

2010-11-26 @ 23:28:01
URL: http://ejjapejja.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, det är otroligt hur kvinnokroppen fungerar :) Fina bilder! :)

2010-11-27 @ 21:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0